Montag, 22. Juli 2013

Andon Zako Çajupi

Andon Zako Çajupi lindi në Sheper të Zagorisë. Jetoi dhe vdiq ne Egjipt.Mbiemri i tij i mesem i vërtetë ishte ÇAKO mirepo per arsye te panjohura me kohe i mbeti ZAKO. Në Nivan kreu mësimet gjysmë të mesme, të cilat i plotësoi në një lice francez në Egjipt, ku jetonte i ati. Më 1887, pasi bëri një vizitë në Sheper, që ishte e fundit për të, Çajupi shkoi në Zvicër, atje kreu studimet e larta dhe mori titullin e doktorit të drejtësisë. Në Kajro, ku u vendos për gjithnjë, punoi për një farë kohe si avokat. Nga fundi i shek. XIX mori pjesë gjallërisht në lëvizjen patriotike shqiptare dhe mbajti krahun e saj më të përparuar. Në rrethet e gjera atdhetare u bë i njohur me një artikull që shkroi në kuadrin e diskutimit rreth çështjes së alfabetit në të cilin doli kundër adoptimit të alfabetit grek për gjuhën shqipe. Më 1909 botoi shkrimin e njohur Klubi i Selanikut, një pamflet dërrmues kundër armiqve të brendshëm të lëvizjes kombëtare shqiptare. Patriotizmi i flaktë dhe qëndrimi i prerë ndaj pushtuesve të huaj dhe veglave të tyre e nxorën Çajupi në krye të patriotëve që vepronin në Egjipt. Më 1919 u zgjodh kryetar i shoqërisë "Vëllazëria" me qendër në Kajro. Qe frymëzuesi dhe njëri nga hartuesit e memorandumit që shqiptarët e Egjiptit i dërguan Konferencës së Paqes më 1919 në mbrojtje të tërësisë territoriale të Shqipërisë. Më 1920 themeloi "Shoqërinë e Miqve", e cila në vitin 1928 e ngriti zërin kundër shpalljes së monarkisë nga Ahmet Zogu.


Veprimtaria letrare

Pothuajse në të njëjtën kohë me veprimtarinë atdhetare Çajupi e nisi punën letrare. Më 1902 botoi librin"Baba Tomorri", një nga veprat më të shquara të letërsisë së Rilindjes Kombëtare. Me këtë përmbledhje që dallohet nga fryma luftarake patriotike, demokratizmi i hapur dhe fryma popullore në brendi dhe në formë Çajupi solli një ndihmesë të çmuar në pasurimin e letërsisë kombëtare. Në pjesën e parë dhe të dytë të librit janë vendosur me radhë vjershat patriotike dhe ato me temë dashurie; vjershat me karakter shoqëror dhe fabulat e shqipëruara janë përfshirë në pjesën e tretë të librit, që përmbyllet me komedinë e njohur "Katërmbëdhjetë vjeç dhëndërr". Vjersha e gjatë "Baba Tomori", me të cilën hapet përmbledhja, është një grishje e zjarrtë drejtuar bashkatdhetarëve që të zgjohen dhe të përpiqen për atdheun e robëruar. Patriotizmi i flaktë shquan edhe një varg krijimesh të tjera poetike, si Mëmëdheu, Ç'jemi? .... Ku kemi lerë?, Vaj etj. në të cilat duket brenga e poetit tek shihte që lëvizja nuk kishte marrë ende vrullin që ai dëshironte. Në një varg poezish kumboi me forcë thirrja për të rrëmbyer armët kundër robërisë shekullore të huaj (Besa-besën, shqiptar, Atdheu dhe dashuria etj.). Dashuria e flaktë për atdheun është shkrirë në poezitë e Çajupi me urrejtjen e papërmbajtur ndaj armiqve të Shqipërisë, të cilët fshikullohen me forcë të veçantë satirike, si në vjershat Sulltani, Punërat e Perëndisë, Greku dhe shqiptari. Në një sërë vjershash poeti foli për plagët shoqërore të fshatit shqiptar (Fshati im, Kurbeti, Fyelli i bariut etj.). i këndoi dashurisë si ndjenjë njerëzore e natyrshme. Pikëpamjet demokratike të Çajupi gjetën shprehje në një varg vjershash ku goditet shtypja dhe pabarazia shoqërore, ngrihet lart e me dinjitet jeta e lirë (Misiri, Varfëria dhe liria). Rreth viteve 1903-1905 Çajupi përfundoi poemën Baba Musa Lakuriq, që mbeti dorëshkrim. Në këtë vepër që zë një vend të rëndësishëm jo vetëm në krijimtarinë e poetit, por edhe në gjithë letërsinë demokratike, poeti parodizoi Biblën dhe në të njëjtën kohë, nëpërmjet legjendave biblike, trajtoi një varg problemesh të mprehta politike të kohës, goditi moralin hipokrit dhe një varg shfaqjesh negative të shoqërisë me klasa. Në këtë vepër u shfaq me forcë të veçantë demokratizmi revolucionar dhe ateizmi e afetarizmi i autorit.
Në historinë e letërsisë shqiptare Çajupi zuri vend edhe si dramaturg. Rëndësi të veçantë kanë sidomos komeditë e tij Katërmbëdhjetëvjeç dhëndër dhe Pas vdekjes (shkruar më 1910, botuar më 1937), me të cilat solli një ndihmesë me vlerë në zhvillimin e këtij lloji në letërsinë tonë. Në komedinë e parë, autori vuri në lojë me një humor të lehtë mentalitetin dhe zakonet prapanike të fshatit shqiptar, të cilin e dha me ngjyra të gjalla e plotë imtësi të goditura jetësore dhe etnografike. Pas vdekjes është një komedi politike, ku me anë të situatave komike të gjetura bukur, përshkroi me sarkazëm dërrmuese portretin e politikanit që bënte lojën e xhonturqve në gjirin e lëvizjes patriotike shqiptare. Penës së Çajupi i përket edhe tragjedia Burri i dheut (botuar më 1937),
Çajupi u mor edhe me përkthime. Përveç një varg vjershash dhe fabulash që botoi në Baba Tomori, më 1921 nxori në dritë Përralla të zgjedhura të vjershëtarit të madh La Fontenit, në të cilat, duke u nisur nga kërkesat ideore të shoqërisë shqiptare, rrahu me mjeshtëri çështjet politike, shoqërore, morale etj. të jetës së kohës, satirizoi veset njerëzore dhe shfaqjet negative të shoqërisë me klasa, si grabitjen, mashtrimin, dhunën etj. Më 1922 u botua Lulet e Hindit, përmbledhje me vjersha të poetëve indianë.
Çajupi është një nga përfaqësuesit më të mëdhenj të letërsisë përparimtare shqiptare. Me veprat e tij, që shquhen nga patriotizmi luftarak, fryma e spikatur demokratike, karakteri Popullor, spontaneiteti dhe realizmi në pasqyrimin e jetës, ai dha një ndihmesë të çmuar në përparimin dhe zhvillimin e mëtejshëm të letërsisë sonë kombëtare.

Veprat

  • Baba Tomorri (Kajro, 1902)
  • Dhjata e vjetër e shfaqur - satirë ose Baba Musa lakuriqë
  • Burri i dheut - tragjedi (1908)
  • Pas vdekjes - komedi
  • 14 vjec dhender -komedi
  • /Burimi: Wikipedia/


    Poezi nga Andon Zako Çajupi

    MËMËDHEU

    Mëmëdhe quhetë toka
    ku më ka rënurë koka,
    ku më ka dashur mëm' e atë,
    ku më njeh dhe gur' i thatë,
    ku kam pasurë shtëpinë,
    ku kam njohur perëndinë,
    stërgjyshet ku kanë qënë
    dhe varret që kanë vënë,
    ku jam rritur me thërrime,
    ku kam folur gjuhën time,
    ku kam fis e ku kam farë,
    ku kam qeshur ku kam qarë,
    ku rroj me gaz e me shpresë,
    ku kam dëshirë të vdesë.



    FSHATI IM

    Maletë me gurë,
    fushat me bar shumë,
    aratë me grurë,
    më tutje një lumë.

    Fshati për karshi
    me kish' e me varre,
    rrotull ca shtëpi
    të vogëla fare.

    Ujëtë të ftohtë,
    era pun' e madhe,
    bilbili ia thotë,
    gratë si sorkadhe.

    Burrat nën hie,
    lozin, kuvendojnë,
    pika që s'u bie,
    se nga gratë rrojnë!

    Gratë venë nd'arë,
    dhe në vreshta gratë,
    gruaja korr barë,
    punon dit' e natë.

    Gratë në të shirë,
    në të vjela gratë,
    ikinë pa gdhirë,
    kthenenë me natë.

    Gruaja për burrë
    digjetë në diell,
    punon es'rri kurrë
    as ditën e diel.

    0 moj shqipëtarkë,
    që vet' e nget qetë,
    edhe drek' e darkë
    kthehesh e bën vetë;

    Moj e mjera grua,
    ç'e do burrë zinë
    që ftohet në krua
    dhe ti mban shtëpinë!



    KU KEMI LERË

    Ne ç'vend kemi lerë?
    Ku na bëjnë nderë?
    -Në Shqipëri.

    Po njeriu vetë,
    cilë do në jetë?
    -Do vend' e tij.

    Ku i duket balta
    m'ë e ëmbël se mjalta?
    -Në vend të tij.

    Ku munt të gëzojë
    dhe me nder të rrojë?
    -Në Shqipëri.

    Përse të punojë
    dhe të lakëmojë?
    -Për vend' e tij.



    VAJE

    Që ditën që vdiqe, që kur s'të kam parë,
    lotët që kam derdhur s'më janë dhe tharë!
    Shumë vjet u bënë, sot u mbushën dhjetë,
    që kur më ke lënë dhe s'të shoh në jetë!
    Në ç'kopshte me lule ke qëndruar vallë?
    S'të vjen keq për mua? S'të vjen mall për djalë?
    O ëngjëll i bukur, mos mëno në botë,
    kthehu të të shomë, të na mbeten lotë.
    S'rrojmë dot pa tynë, ti si rron pa neve?
    Motemot që rrojtëm bashkë, s'më urreve.
    Atje. tek rri janë qipariz' e varre. ..
    Kthehu të të shomë, mos na le për fare!
    Mos na le të gjorë, me zemër të ngrirë,
    kthehu të gëzohesh kur të shoç tët birë;
    E ke lenë foshnje, tani u bë burrë,
    s'arrite ta rritje, s'të ka parë kurrë!
    Për ty shumë herë çoç do të më thotë.
    po s'mund t'i përgjigjem, se më mbytin lotë:
    Kthej kokën mënjanë dhe vështroj përpjetë,
    duke psherëtitur te zot' i vërtetë.
    0 zot i vërtetë, s't'erdhi keq për djalë,
    kur i more mëmën dhe më le të gjallë?
    Të më keshe marrë, do të qe më mirë
    dhe të rronte mëma, të rriste të birë.
    Me se rrojnë foshnjat? Ç'i rrit çilimitë?
    Dashuria e mëmës dhe përkëdhelitë.
    0 zot, të jam falë, mos më le të mjerë,
    dërgom' Evgjeninë ta shoh dhe një herë!
    «Pse s'kuvëndon mirë, more punëbardhë,
    cili vdiq njëherë dhe prapë ka ardhë?
    Gjith' humbasën gruan, mëmën e babanë,
    po ata që mbetën si ti nukë qanë:
    të vdekurin lotët s'e bien në jetë,
    po lutu dhe falu të rriç djalën vetë.
    Doje drit, o qiell, more dritën time
    dhe më mbushe jetën plot me hidhërime!
    Tani rroj pa shpresë, ndaj s'dua të rroj,
    se dhe perëndinë tani s'e besoj!



    KOPSHTI I DASHURISË

    0 pëllumb' i shkruar,
    do t'të marr në duar
    dhe duke kënduar
    gjetkë do t'të shpie:

    Në një vend t'uruar
    dhe të lulëzuar,
    në uj'të kulluar
    edhe nën hie;

    Afër tek një lumë
    ku ka lule shumë,
    të biem në gjumë,
    hëna të na ndrijë;

    Yjtë të shikojnë,
    zogjtë të këndojnë
    edhe të na zgjojnë
    dita kur të vijë.

    Pa ngrën' e pa pirë
    s'mbetemi, moj Mirë,
    se u'ndaj të gdhirë
    dërgoj e na sjellin:

    Qumështë të dhirë
    dhe djathë të mirë
    pa uj' e pa hirrë,
    dhe rrush kur të vjehn;

    Ngjalë nga Janina,
    mjaltë nga Kanina,
    verë nga Voshtina
    ujë nga Sopoti;

    Mollë nga Horia,
    mish nga dhënt' e mia,
    desh nga Labëria, -
    na e faltë zoti'



    DASHURIA

    Do të lëvdoj dashurinë
    barabar me perëndinë,
    se dashuri e vërtetë,
    na mban të gjallë në jetë.

    S'e kam parë perëndinë,
    shoh ngaherë dashurinë;
    dashuria mbretëron,
    se njeriu pa të s'rron.

    Cinë të besoj taninë,
    perëndin' a dashurinë?
    Perëndi në këtë jetë
    është dashuria vetë.

    Kur jeshmë të vegjël, si moll' e pabërë,
    putheshim ngaherë, ditënë të tërë;
    vij e të kërkojë, vij e të thërresë,
    losnim të dy bashkë, rronim me një shpresë.
    Mba mend sa të desha, mba mend sa më deshe?
    Mba mend si më thoshe e vogël kur jeshe?
    Tani që jam burrë, tani q'u madhove,
    dashurin' e parë pse vall' e harrove?
    Tani q'u poq molla, e hanë të tjerë,
    mikn' e djalërisë s'e qas as në derë!
    Po, si dallëndyshja vete në vend tjetër
    dhe kthehet' prapë në fole të vjetër,
    Ashtu zëmra jote mundet të kujtojë
    mikn' e djalëris dhe prapë ta dojë.

    Digjem, përvëlohem
    se të dua shumë,
    ditënë mendohem,
    natën rri pa gjumë

    Luletë të dilnin,
    mike, sa të dua,
    këtu do të vinin
    të qajnë me mua.

    Zogjtë të dëgjonin,
    do t'më rrinin pranë
    dhe do të këndonin,
    të harroj sevdanë.

    Asnjeri ne jetë
    plagën s'ma shëron,
    përveç mikja vetë,
    qe vjen e lëndon!

    Bukuria jote, leshërat e tua
    posi pëndë korbi, të gjata mbi thua,
    ballëtë si diell, faqetë si mollë,
    qafa jot' e gjatë, mesi yt i hollë,
    sisëtë si shegë, dhëmbët si thëlpënjë,
    buzët si burbuqe, sytë si gështënjë,
    dora si dëborë, fjala jote mjaltë,
    kurmi yt i derdhur, shtati yt i naltë;
    gjithë më kënaqin, të tëra t'i dua,
    po zëmëra jote u bë gur për mua!

    E mban mënd, moj Marë,
    dashurin' e parë?
    Njeri nuk e gjegji,
    se jeshmë te vegji.

    Unë pa ty s'rrojë,
    vij' e të kërkojë;
    ti pa mua s'rroje,
    vij' e me kërkoje.

    Në lule me erë
    putheshim ngaherë,
    dhe si burr' e grua
    losnim nënë ftua.

    Cinë të besoj taninë,
    perëndin' a dashurinë?
    Perëndi në këtë jetë
    është dashuria vetë.

    0 moj lulja manushaqe,
    ndëgjo dashurinë ç'thotë:
    Të lozëm faqe për faqe,
    Të na përzienë lotë.

    Pika-pika bie shiu
    dhe dëbora flokë-flokë,
    vetëtin e fryn veriu,
    breshëri kërcet mi tokë!

    Le të fryjë er' e ftohtë,
    s'ka ç'më bën dimëri mua:
    Dashuria më mban ngrohtë,
    se pushtoj atë që dua.

    Kur fryn era me tallas,
    kur bie dëbor' e shi,
    sa flë njeriu me gas,
    kur ka mikenë në gji!

    Keine Kommentare:

    Kommentar veröffentlichen